Stelling

Werken in teams zorgt voor meer contact met collega's

View en reageer
Leegkantoor
Een werkplek die werkt

Doe de werkplekchecker!

4b7cf95fdd0b7bd5b01f96884bcce057
Hoe geef je leiding…

... aan al die Nieuwe Werkers

2c253200259a6fbf240245cb79be0ff4
Gratis e-mailnieuwsbrief

Elke twee weken in uw inbox?

Partners
HomeDossiersApps en gadgetsWeet de top wel wat de werkvloer doet?

Apps en gadgets

Koffieapparaten

Weet de top wel wat de werkvloer doet?

Door: Henny van Egmond

Loop een kantoor binnen en eigenlijk weet je bij de receptie al hoe het zit met de cultuur van de organisatie. Staat er gastheer of gastvrouw die de bezoeker actief benadert en vriendelijk vraagt waarmee hij geholpen kan worden, dan zit het meestal wel snor. Is er echter een loket waarachter een druk telefonerende, niet-geïnteresseerde beveiligingsbeambte zit, dan is dat meestal een veeg teken.

Voor mijn werk bezoek ik dagelijks allerlei organisaties en word ik ontvangen door de receptionist. In vrijwel alle gevallen blijkt dat contact een uitstekende voorspeller van hoe er in de organisatie met elkaar wordt omgegaan en hoe er wordt gewerkt. En in die gevallen waar de dienstverlening slecht wordt gewaardeerd, is vrijwel nooit Het Nieuwe Werken ingevoerd.

De laatste decennia zijn kostenreductie en efficiency leidend geweest voor de facilitaire dienstverlening. En ook bij ICT ging het meestal over reductie van de total cost of ownership, of in goed Nederlands de volledige kosten van de werkplek. In veel ondernemingen wordt ondersteuning aan medewerkers gezien als een kostenpost. Ik durf te beweren dat de focus op de kosten van ondersteuning organisaties uiteindelijk meer kost dan het opbrengt.

Het is te zien
Een voorbeeld: in een groot Nederlands bedrijf is al jaren niets gedaan aan de huisvesting. Het pand is verkocht aan een belegger en het onderhoud is uitbesteed. Het is te zien. Kapotte plafondplaten, muren die nodig een verfje kunnen gebruiken en een klimaatinstallatie die zo oud is dat medewerkers continu klagen over de temperatuur en er zelfs afdelingen zijn waar mensen regelmatig met hoofdpijn naar huis gaan. Medewerkers klagen al jaren. Op papier lijkt er een aardige besparing op de huisvesting, maar de realiteit is anders. Het ziekteverzuim neemt toe, de tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers nemen af. Met als resultaat een slechtere dienstverlening aan de klant.

Bij de facilitaire dienstverlening is eenzelfde beweging te zien. Alle werkzaamheden, van schoonmaak tot catering, zijn de laatste jaren uitbesteed. Dienstverlener werken conform het contract, er wordt geen stap extra gezet. Ingehuurd personeel werd van bedrijf naar bedrijf geschoven, zodat er nauwelijks binding kon ontstaan. Medewerkers klagen, maar er verandert niets.

Uitgekleed
Het is de facilitaire dienstverleners vaak niet eens aan te rekenen. De contracten zijn zo uitgekleed, dat het gewoon niet mogelijk is betere kwaliteit te leveren. Wat mij nu bezighoudt is hoe het komt dat veel bestuurders in organisaties niet door hebben dat een goede facilitaire dienstverlening, passende huisvesting en de juiste ICT-werkplek bijdragen aan de betrokkenheid en loyaliteit van de medewerkers. Ik denk eerlijk gezegd dat die bestuurders dat wel weten, maar vaak niet door hebben hoe slecht de dienstverlening feitelijk is.

Hoe dat komt? Ach, bij de raad van bestuur staat meestal een ander koffiezetapparaat, hun kantoor is uitstekend geoutilleerd en als de nieuwe iPad op de markt komt, duurt het niet lang voordat zij hem ook hebben.
Laatst vroeg ik een bestuurder of hij tevreden was met zijn iPad. Hij beaamde dat volmondig: hij kon effectiever werken en sneller reageren. Het bespaarde hem wel twee uur per dag. Toen ik hem vroeg of zo’n iPad misschien ook een goed idee voor zijn medewerkers was, bleef het lang stil.



Download PDF


Gerelateerde items

  • Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Elke twee weken een update over Het Nieuwe Werken in uw inbox?

    Meld u aan voor de nieuwsbrief

  • OHNW Congres

    ohnw klein

    Op zoek naar de balans tussen mens en technologie.

    O.l.v. HNW-goeroe Henny van Egmond

    Bekijk hier het programma

  • Sponsored content

    KPN sponsored content3

    Verrijk je online werkplek

    Veel werkgevers bieden hun medewerkers tegenwoordig een online werkplek, waarmee ze gemakkelijk en veilig op hun tablet of smartphone kunnen werken. Maar benutten bedrijven wel alle mogelijkheden van de online werkplek? KPN werkplek-expert Harald den Houter vertelt je er meer over.

    Lees verder

     





  • HNW – kies voor ontwikkeling

    HNW – congres / training / masterclass

    Het HNW-congres was een groot succes met 250 HNW-professionals.
    Bekijk de presentaties

    Dieper ingaan op HNW?
    Volg de 5-daagse masterclass bij organisaties op locatie. Bekijk het programma
    Volg de training ‘Leidinggeven aan nieuwe vormen van werken’ Bekijk de training

  • App bepaalt welk type Nieuwe Werker u bent

    ohnw_app

    Hoe gaat u om met Het Nieuwe Werken? Is het eigenlijk wel geschikt voor u? Over Het Nieuwe Werken heeft samen met Qidos een app gelanceerd, waarmee u in drie snelle stappen kunt controleren hoe geschikt u bent voor Het Nieuwe Werken.

    Download de app in iTunes

    Download de app in Google play

  • Volg ons ook via Twitter en Linkedin

    Congres Over het Nieuwe Werken
    Tijdens de 8e editie van het congres Over Het Nieuwe Werken delen topsprekers van toonaangevende organisaties hun visie, kennis, de laatste ontwikkelingen en vooral ook hun ervaringen.
  • Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies.