Stelling

Werken in teams zorgt voor meer contact met collega's

View en reageer
Leegkantoor
Een werkplek die werkt

Doe de werkplekchecker!

4b7cf95fdd0b7bd5b01f96884bcce057
Hoe geef je leiding…

... aan al die Nieuwe Werkers

2c253200259a6fbf240245cb79be0ff4
Gratis e-mailnieuwsbrief

Elke twee weken in uw inbox?

Partners
HomeDossiersBinden en boeienCase UVIT: Wat kost Het Nieuwe Werken en wat levert het op?

Achtergrond

Case UVIT: Wat kost Het Nieuwe Werken en wat levert het op?

Door: Marius Alkema, Programmamanager HNW bij UVIT

De eerste aanleiding voor zorgverzekeraar Univé VGZ IZA TRIAS (UVIT) om te starten met Het Nieuwe Werken was de fusie tussen de vier zorgverzekeraars. Daardoor ontstond de behoefte aan een nieuw hoofdkantoor. Er werd gezocht naar een geschikte locatie ergens op de lijn Arnhem/Apeldoorn. De businesscase voor het bouwen en inrichten van een nieuw pand was facilitair en werd gevormd door het sluiten van drie voormalige hoofdkantoren in Nijmegen, Zwolle en Nieuwegein. Daarnaast werden de IZA kantoren in het land gesloten.

1.100 medewerkers

Door het sluiten van de kantoren moesten 1.100 medewerkers een nieuwe standplaats krijgen. De keus viel op Arnhem als meest centrale plaats met het oog op de reisafstanden woon/werk van de medewerkers. Gaandeweg het denkproces over de nieuwe locatie rijpte in goed overleg met de Centrale Ondernemingsraad het idee om de gelegenheid te benutten om de principes van Het Nieuwe Werken in te voeren. Er was een natuurlijk moment ontstaan om hiertoe over te gaan met de nieuwbouw in Arnhem.

Flexibel werken, mobiliteit bevorderen

Het principe dat direct het meeste geld kost maar ook weer oplevert is tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Dat maakt het mogelijk om niet langer voor iedere medewerker een vaste werkplek te hebben. In de oude situatie was de verhouding FTE  (full time equivalent): werkplek zelfs 1: 1,2. Dat werd veroorzaakt door het grote aantal parttimers met een eigen bureau. UVIT heeft in Arnhem gekozen voor de ratio 1:0,8. Dat is aan de voorzichtige kant: er zijn al bedrijven die kiezen voor een spannender ratio. Bijvoorbeeld de Rabobank, die kiest voor een ratio 1:0,6 voor hun nieuwe hoofdkantoor in Utrecht. Door het toepassen van deze ratio heeft UVIT een besparing in benodigd vloeroppervlak gerealiseerd van 45% ten opzichte van de traditionele inrichting!

Duurzame installaties

Door te rekenen met een budget per FTE voor traditionele bouw, kwamen voldoende middelen beschikbaar om het kantoor in te richten volgens de nieuwste inzichten op het gebied van nieuw werken, gecombineerd met ‘groene’ en duurzame installaties en materialen. In goede samenwerking met architectenbureau Kraaijvanger Urbis en interieurleverancier Ahrend werd een inspirerende werkomgeving tot stand gebracht. Deze laat zich het beste omschrijven als een perfecte balans tussen zakelijkheid en huiselijkheid.

Reistijd

Tijd en plaatsonafhankelijk werken betekent dat onze medewerkers veel minder reizen dan ze gewend waren. Dat levert een behoorlijke besparing op in reiskosten. Daarnaast heeft onderzoek onder onze medewerkers uitgewezen dat 50% van de reistijd wordt gewerkt. Dat is mogelijk doordat het gros van onze medewerkers met de trein reist op een persoonlijke businesscard. Niet voor niets heeft UVIT gekozen voor een centrale locatie op het NS station van Arnhem. Er zijn voor 1.100 medewerkers onder het gebouw slechts 200 parkeerplaatsen beschikbaar en die zijn nog nooit allemaal tegelijk benut!

Investeren in IT noodzakelijk

Om het tijd-en plaatsonafhankelijk werken mogelijk te maken, moest er natuurlijk wel worden geïnvesteerd in IT hardware en software. Iedere medewerker met standplaats Arnhem kreeg een mobiele ‘toolkit’ die bestaat uit een laptop met webcam, een GSM of Smartphone en een token om extern verbinding te leggen met het bedrijfsnetwerk. Met daarbij een handige rolkoffer of rugtas om de uitrusting in te vervoeren. Alle ruimten in het hoofdkantoor werden voorzien van een draadloos netwerk.
Qua software werd geïnvesteerd in samenwerktechnologie van Microsoft: Sharepoint, Office Communication Server en Round Tables, waarmee je met beeld en geluid op afstand kunt deelnemen aan een vergadering. Ook dit draagt weer bij aan het verminderen van het aantal reizen naar Arnhem en naar de andere locaties voor overleg.

Is HNW de investering waard?
Deze vraag beantwoord ik met de uitkomsten van het onderzoek onder onze medewerkers naar de effecten van HNW. Want het gaat bij Het Nieuwe Werken uiteindelijk om het succesvol benutten van de nieuwe mogelijkheden door de medewerkers. Facilitair Bedrijf en IT zorgen respectievelijk voor de juiste omgeving en de juiste middelen, Human Resources faciliteert bij de verlangde gedragsverandering.
De medewerkers van UVIT krijgen met HNW meer vertrouwen, meer vrijheid en meer verantwoordelijkheid. Dat is niet vrijblijvend. Er worden heldere resultaatafspraken gemaakt over de te leveren toegevoegde waarde. Het past in de visie van onze bestuurders om door slimmer en beter samen te werken een beter product te leveren aan onze klanten. Uvit is verantwoordelijk voor het leveren van goede zorg (regie van de zorgmarkt) en een goede zorgverzekering aan één op de vier Nederlanders. Dat borgen we door onze medewerkers nauw te betrekken bij het herinrichten van de bedrijfsprocessen en hen volop te faciliteren om door samenwerken boven zichzelf uit te stijgen met innovatieve ideeën tot gevolg. Want succes is mensenwerk, kennis delen maakt sterker. Door HNW bindt UVIT naast bestaand talent ook jong en nieuw talent aan zich, wat de gewenste uitkomst versterkt.

Een verantwoorde investering

Is HNW bij UVIT een verantwoorde investering? Ik denk van wel. Onze businesscase is goed en los daarvan levert het veel toegevoegde waarde op. Uit het onderstaande staatje blijkt dat veel collega’s het daarmee eens zijn:

  • De werkomstandigheden zijn beter dan voorheen, vindt 60%,
  • voor 40% maakt het niet uit.
  • UVIT is een aantrekkelijker werkgever geworden, vindt 56%,
  • voor 44% maakt het niet uit.
  • Mijn zelfstandigheid is (flink) toegenomen, vindt  43%;
  • 57% was al heel zelfstandig.
  • Mijn verantwoordelijkheid is (sterk) toegenomen, vindt 40%;
  • 60 % had al veel verantwoordelijkheid.
  • Mijn productiviteit is (flink) gestegen, vindt 30%; 70% merkt geen verschil.
  • Mijn balans tussen werk en privé is (sterk) verbeterd, vindt 32%;
  • hier vindt echter 25% dat hun balans is verslechterd.

Naast deze successen blijkt dat teamcohesie en de werk-privébalans aandacht behoeven.

(Bron: Avans+ improving professionals: postbacheloren master opleidingen)



Download PDF


Gerelateerde items

  • Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Elke twee weken een update over Het Nieuwe Werken in uw inbox?

    Meld u aan voor de nieuwsbrief

  • OHNW Congres

    ohnw klein

    Op zoek naar de balans tussen mens en technologie.

    O.l.v. HNW-goeroe Henny van Egmond

    Bekijk hier het programma

  • Sponsored content

    KPN sponsored content3

    Verrijk je online werkplek

    Veel werkgevers bieden hun medewerkers tegenwoordig een online werkplek, waarmee ze gemakkelijk en veilig op hun tablet of smartphone kunnen werken. Maar benutten bedrijven wel alle mogelijkheden van de online werkplek? KPN werkplek-expert Harald den Houter vertelt je er meer over.

    Lees verder

     





  • HNW – kies voor ontwikkeling

    HNW – congres / training / masterclass

    Het HNW-congres was een groot succes met 250 HNW-professionals.
    Bekijk de presentaties

    Dieper ingaan op HNW?
    Volg de 5-daagse masterclass bij organisaties op locatie. Bekijk het programma
    Volg de training ‘Leidinggeven aan nieuwe vormen van werken’ Bekijk de training

  • App bepaalt welk type Nieuwe Werker u bent

    ohnw_app

    Hoe gaat u om met Het Nieuwe Werken? Is het eigenlijk wel geschikt voor u? Over Het Nieuwe Werken heeft samen met Qidos een app gelanceerd, waarmee u in drie snelle stappen kunt controleren hoe geschikt u bent voor Het Nieuwe Werken.

    Download de app in iTunes

    Download de app in Google play

  • Volg ons ook via Twitter en Linkedin

    Congres Over het Nieuwe Werken
    Tijdens de 8e editie van het congres Over Het Nieuwe Werken delen topsprekers van toonaangevende organisaties hun visie, kennis, de laatste ontwikkelingen en vooral ook hun ervaringen.
  • Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies.