Stelling

Ik wil liever weer een vaste werkplek op kantoor

View en reageer
Een werkplek die werkt

Doe de werkplekchecker!

Hoe geef je leiding…

... aan al die Nieuwe Werkers

Gratis e-mailnieuwsbrief

Elke twee weken in uw inbox?

Partners
HomeAchtergrond5 Principes van agile werken

Achtergrond

5 Principes van agile werken

Managers zijn er continu naar op zoek: werknemers die agile zijn. Maar wat is agile nu precies? Het bestaat in vele vormen, soorten en maten. Dat maakt het eenvoudiger om bijna alles ‘agile’ te noemen en mee te doen met de heersende trend. Daarom vandaag 5 principes voor beter agile werken.

1. Teams zijn autonoom.
Werken in teamverband is standaard bij agile, erg populair zijn nu de scrumteams. Maar dan moet elk team volledig zelfvoorzienend zijn, stellen de auteurs. Geen ketens van planners en uitvoerders die halffabrikaten doorgeven dus, elk team kan elk probleem geheel zelfstandig oplossen. Met de staande bezetting. Dus bestaat elk team uit een dwarsdoorsnede van het hele bedrijf; elke functie zit erin. Ook managers. Een vraagstuk aanpakken begint altijd met een probleemstelling in vragende vorm (een vraagstelling). Bijvoorbeeld: Hoe kunnen we het voor onze klanten leuker maken om hun pensioen te regelen?

2. Niet teveel experimenteren en droogzwemmen.
Als het werkt, dan werkt het. Denk dus niet te lang na over een mogelijke oplossing, probeer het uit met een of enkele korte experimenten. Soms betekent dat: concentreer je op het zwakste of onbetrouwbaarste aspect van de oplossing. Als dat werkt, dan lukt de rest ook wel. Stel vast wat de kritische onderdelen of aspecten zijn van de mogeljke oplossing. Probeer die uit. En om onnodig tijdverlies daarbij te voorkomen, stel je van tevoren vast wat het minimale resultaat moet zijn van die test. Blijf niet zoeken naar het optimale resultaat. Sterker nog: hoe belangrijker dit (onder)deel is, des te korter moet het experiment duren. Zeker wanneer de uitkomst toch in enige mate onzeker zal blijven. Kennelijk geldt dan: wat goed is, komt snel.

3. Het gaat altijd om het nut voor de (eind)klant.
Bijna elke agile scrummer weet dit wel. Maar in het heetst van de strijd wordt het toch vaak vergeten: het belang van de klant moet centraal staan bij elke oplossing. Daarom moeten de medewerkers in de frontlinie met dagelijks klantcontact in elk team zitten, samen met de ontwerpers, constructeurs en technici die de oplossing(en) bedenken. En moet elke sessie beginnen met nieuws vanuit de frontlinie: waar zijn deze mensen tegengekomen in hun klantcontacten? En bij elke oplossing, elke uitkomst is de centrale vraag telkens weer: wat heeft de klant hieraan?

4. De hele organisatie is opgedeeld in pods.
Veel organisaties delen medewerkers in bij agile teams. Maar ze laten daarnaast ook de bestaande, hierarchische structuren intact. McGregor en Doshi vertellen uitgebreid waarom dat niet (goed) werkt. Ze geven meerdere voorbeelden in hun artikel. Het komt erop neer dat de klassieke hierarchische lijn echte samenwerking in autonome teams verstoort. Zo krijg je (Engels-Frans woordgrapje) faux pods. Een goede ‘pod’ functioneert wel goed als team, zelfs wanneer alle (relevante) functies er in zitten.

5. Ook intern richt het team zich naar de klant.
De auteurs halen de wet van Conway aan. Niet erg bekend, maar het komt erop neer dat de cultuur en structuur van de organisatie ook binnen de teams terug is te vinden. Hierarchische organisaties werken dus in teams met een duidelijke bevelsstructuur. En in eilandorganisaties werken de teamleden in subgroepjes op eigen houtje. Een echt agile werkend team stelt zijn eigen, interne structuur en werkwijze regelmatig opnieuw ter discussie. Kunnen we zo de klant echt optimaal bedienen?

Agile komt er in essentie op neer dat niets heilig is. Elke procedure, werkinstructie, gewoonte en formulier moet regelmatig tegen het licht worden gehouden. Wat hebben onze (eind)klanten hieraan? Kunnen we betere resultaten behalen voor deze mensen? En zo ja: hoe? Alleen de bedrijfsorganisaties die echt proberen om zo te werken, verdienen het zo gewilde predikaat Agile. En dat is niet altijd makkelijk.

bron: Over Duurzame Inzetbaarheid






Gerelateerde items

  • Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Elke twee weken een update over Het Nieuwe Werken in uw inbox?

    Meld u aan voor de nieuwsbrief

  • Sponsored content

    Verrijk je online werkplek

    Veel werkgevers bieden hun medewerkers tegenwoordig een online werkplek, waarmee ze gemakkelijk en veilig op hun tablet of smartphone kunnen werken. Maar benutten bedrijven wel alle mogelijkheden van de online werkplek? KPN werkplek-expert Harald den Houter vertelt je er meer over.

    Lees verder

     





  • HNW – kies voor ontwikkeling

    HNW – congres / training / masterclass

    Het HNW-congres was een groot succes met 250 HNW-professionals.
    Bekijk de presentaties

    Dieper ingaan op HNW?
    Volg de 5-daagse masterclass bij organisaties op locatie. Bekijk het programma
    Volg de training ‘Leidinggeven aan nieuwe vormen van werken’ Bekijk de training

  • App bepaalt welk type Nieuwe Werker u bent

    Hoe gaat u om met Het Nieuwe Werken? Is het eigenlijk wel geschikt voor u? Over Het Nieuwe Werken heeft samen met Qidos een app gelanceerd, waarmee u in drie snelle stappen kunt controleren hoe geschikt u bent voor Het Nieuwe Werken.

    Download de app in iTunes

    Download de app in Google play

  • Volg ons ook via Twitter en Linkedin

    Congres Over het Nieuwe Werken
    Tijdens de 8e editie van het congres Over Het Nieuwe Werken delen topsprekers van toonaangevende organisaties hun visie, kennis, de laatste ontwikkelingen en vooral ook hun ervaringen.
  • Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies.
    Over Het Nieuwe Werken wordt mede mogelijk gemaakt door:
    Bekijk meer Vakmedianet Communities: