Stelling

"Kantoortuinen maken mensen a-socialer."

View en reageer
Een werkplek die werkt

Doe de werkplekchecker!

Hoe geef je leiding…

... aan al die Nieuwe Werkers

Gratis e-mailnieuwsbrief

Elke twee weken in uw inbox?

Partners
HomeDossiersApps en gadgetsHoe stel je de netiquette aan de orde?

Achtergrond

ongeoorloofd telefoongedrag

Hoe stel je de netiquette aan de orde?

Je berichten checken tijdens een begrafenis maakt je meestal niet het populairste lid van de familie. Hetzelfde doen tijdens een bedrijfsetentje zal je evenmin de titel ‘medewerker van het jaar’ opleveren. Toch gebeurt het. Joseph Grenny, een populaire spreker en auteur van (zelf)managementboeken schreef er een pittig artikel over op HBR. Met constructieve tips voor meer digitale etiquette.

Grenny begint zijn verhaal met iets wat u als het goed is al langer weet: multitasken kan niet. Onderzoek heeft dat tientallen jaren geleden al uitgewezen: onze hersenen kunnen niet twee dingen tegelijk goed doen. Ook mensen die voorover gebogen over een scherm zitten of staan, kunnen niet tegelijkertijd een gesprek met u voeren. Ook niet als ze zelf zeggen dat ze het wel kunnen.

Te vaak digitale afleidingen

Toch gebeurt het minstens een keer per week bij negentig procent van de mensheid: de dialoog stokt omdat een van beiden wordt afgeleid door een bliepje of piepje op zijn smartphone of tablet. Een kwart van die interrupties leidde tot een serieuze ruzie met de gesprekspartner. Zoals in de voorbeelden uit de inleiding. En wie zich meldt bij zijn manager voor een serieus gesprek en hem of haar voorover gebogen over een scherm vindt kan een zinvolle conversatie dus ook wel vergeten, ook niet na aansporingen als “zeg het maar”.

Netiquette als sociale norm

Wat doen de meesten als ze zien dat de ander een digitale distractie heeft? Veertig procent doet niets. Een kwart toont zijn afkeuring nonverbaal, en 14 procent loopt weg. Blijft tien procent over die er wat van zegt. Moeilijk, soms pijnlijk, maar dat is wel de meest constructieve houding, betoogt Grenny. Want, zoals met elke sociale norm ontstaat er ook pas een digitale ‘netiquette’ als voldoende mensen de overtreders van die norm berispen. Acceptabel digitaal gedrag ontstaat niet vanzelf.

3 tips voor constructiever digitaal gedrag

Iets zeggen van storend digitaal gedrag (digitaal puberen zou je het ook kunnen noemen) doet u bij voorkeur niet op bruuske wijze. Grenny pleit voor de ontwikkeling van nieuwe vormen van hoffelijkheid rond het gebruik van mobiele communicatie. Hij geeft drie tips om ‘netiquette’ constructief aan de orde te stellen.

1} Geef voorbeelden.

Iedereen kent wel momenten en situaties waarin gebruik van mobiele telefoons minder gepast is. De kunst is om die situaties ter sprake te brengen zonder uw gesprekspartners het gevoel te geven dat ze in hun hemd staan. Geef dus voorbeelden van anderen in soortgelijke situaties, of geef zelf het goede voorbeeld door uw mobiel eerst ostentatief op tafel te leggen en het apparaat dan met wat theater weg te bergen als de bespreking begint, onder het motto ‘Dat kan wel even wachten nu’, of: ‘Dat leidt nu teveel af’. Goed voorbeeld doet goed volgen?

2} Betrek het op jezelf.

Een ander direct aanspreken op storend digitaal gedrag kan beter niet als hij of zij helemaal is gefocused op het apparaat. Weer geldt: wacht een rustig moment af zonder gebruik van het schermpje, en stel de kwestie aan de orde in de dialoog die je nu zou moeten hebben. Geef daarbij zelf eerst het goede voorbeeld: “Ik leg mijn telefoon nu weg, ik doe ‘m nu even uit.” Valt het kwartje nog niet aan de andere kant, geef dan aan waarom jij last hebt van een smartphone tijdens tweegesprekken: “Ik krijg er altijd een vreemd gevoel van als iemand op zijn telefoon zit als ik met hem praat”. Iets directer is de aanwijzing: “Ik stel voor dat we tijdens dit gesprek onze telefoons uit doen, of in flight modus zetten.”

3} Afspraak is afspraak.

Een norm is geen norm als niemand zich eraan houdt. Ook hier kunt u het beste zelf weer het voorbeeld geven: betrap uzelf op ongeoorloofd gebruik tijdens het gesprek, geef het toe en beloof beterschap. Kijkt uw gesprekspartner tijdens het gesprek naar zijn telefoon, bevestig dan dat u dit inderdaad niet op prijs stelt, bijvoorbeeld door uw wenkbrauwen op te halen. In een groep of team ontstaat na enige tijd vaak een soort stopwoordje bij ongeoorloofd gedrag, zoals ‘mobiel’, of ‘ssht’ bij gebel of gepingel tijdens het gesprek. Eerst zal het kwartje niet bij iedereen vallen. Dan is een directere aanpak toegestaan volgens Grenny: “Ik zie dat je graag je berichten wilt checken. Zou je dat straks even kunnen doen?” Het zal u eerst op boze blikken komen te staan, en uitvluchten als ‘dit is echt even heel belangrijk’. Maar de meeste mensen passen hun gedrag snel aan, stelt de auteur.

Constructief gebruik

Grenny benadrukt aan het eind van zijn lekker leesbare artikel dat we in staat zijn om veel sneller en met veel meer mensen te communiceren door mobiele telefoons. Maar het mag niet ten koste gaan van onze normen voor hoffelijkheid, beleefdheid en respect voor onze gesprekspartners face-to-face. Het is volgens Grenny hoog tijd dat we mobiele technologie op constructieve manieren leren gebruiken.






Reageer op dit artikel

    Gerelateerde items

  • Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Elke twee weken een update over Het Nieuwe Werken in uw inbox?

    Meld u aan voor de nieuwsbrief

  • Agile werken voor HR

    Sturing geven aan de wendbare organisatie
    De wereld om ons heen verandert in rap tempo. Digitale ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op en voor je het weet loopt u als organisatie een achterstand op. Om snel op alle veranderingen in te kunnen spelen is het belangrijk om als organisatie wendbaar (agile) te zijn.

    Wat betekent agile werken voor uw medewerkers? En hoe richt u de HR-instrumenten zoals beoordelen, belonen, werving, selectie en talentmanagement hierop in?

    Op 18 september organiseert PW. het congres Agile werken voor HR om professionals handvatten te geven voor de transformatie naar een Agile organisatie.

    Bekijk hier het programma

  • Sponsored content

    Verrijk je online werkplek

    Veel werkgevers bieden hun medewerkers tegenwoordig een online werkplek, waarmee ze gemakkelijk en veilig op hun tablet of smartphone kunnen werken. Maar benutten bedrijven wel alle mogelijkheden van de online werkplek? KPN werkplek-expert Harald den Houter vertelt je er meer over.

    Lees verder

     





  • HNW – kies voor ontwikkeling

    HNW – congres / training / masterclass

    Het HNW-congres was een groot succes met 250 HNW-professionals.
    Bekijk de presentaties

    Dieper ingaan op HNW?
    Volg de 5-daagse masterclass bij organisaties op locatie. Bekijk het programma
    Volg de training ‘Leidinggeven aan nieuwe vormen van werken’ Bekijk de training

  • App bepaalt welk type Nieuwe Werker u bent

    Hoe gaat u om met Het Nieuwe Werken? Is het eigenlijk wel geschikt voor u? Over Het Nieuwe Werken heeft samen met Qidos een app gelanceerd, waarmee u in drie snelle stappen kunt controleren hoe geschikt u bent voor Het Nieuwe Werken.

    Download de app in iTunes

    Download de app in Google play

  • Volg ons ook via Twitter en Linkedin

    Congres Over het Nieuwe Werken
    Tijdens de 8e editie van het congres Over Het Nieuwe Werken delen topsprekers van toonaangevende organisaties hun visie, kennis, de laatste ontwikkelingen en vooral ook hun ervaringen.
  • Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies.
    Over Het Nieuwe Werken wordt mede mogelijk gemaakt door:
    Bekijk meer Vakmedianet Communities: