Stelling

Flexibel werken heeft een grote impact op mijn privéleven

View en reageer
Leegkantoor
Een werkplek die werkt

Doe de werkplekchecker!

4b7cf95fdd0b7bd5b01f96884bcce057
Hoe geef je leiding…

... aan al die Nieuwe Werkers

2c253200259a6fbf240245cb79be0ff4
Gratis e-mailnieuwsbrief

Elke twee weken in uw inbox?

Partners
HomeDossiersCultuurverandering en managementOrganisatieverandering werkt alleen door rekening te houden met alle stakeholders

Blogs

Organisatieverandering werkt alleen door rekening te houden met alle stakeholders

Door: Leroy Westhoff en Miranda Gubbels, AMI Consultancy

De overheid staat voor een gigantische organisatieverandering, aangezien het de ambitie heeft om binnen 3 jaar al haar diensten te digitaliseren. Het ministerie van Binnenlandse Zaken wil namelijk dat de burger zijn zaken met de overheid via het internet kan afhandelen. Er is echter een probleem: niet alle burgers zien dit zitten. Ook de medewerkers moeten zich op hun gemak voelen en thuis worden in de nieuwe situatie.

Afgelopen december hield de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer, in samenwerking met het consumentenprogramma Radar, een enquête onder 48.000 mensen over de digitale diensten van de overheid. De resultaten werden gepubliceerd in het rapport “De burger gaat digitaal”.

Digitaal
Maar gaat de burger wel digitaal? Want op basis van de onderzoeksresultaten moest de Nationale Ombudsman een kanttekening plaatsten bij de digitale ambities van de overheid. Brenninkmeijer stelt namelijk dat de overheid toegankelijk moet blijven voor alle burgers. Een volledig digitale overheid zou een grote groep mensen buitensluiten.

Bereikbaar zijn
Niet iedere burger is namelijk even handig met een computer. Daarnaast geven nog veel mensen de voorkeur aan de traditionele werkwijze. Om deze reden is Brenninkmeijer van mening dat de overheid ook in de toekomst bereikbaar moet zijn via een loket of telefoonnummer.

Ondanks de kanttekening van Brenninkmeijer is men het er wel over eens dat de overheid moet digitaliseren. Echter, is het niet vanzelfsprekend dat het digitalisatie proces vlekkeloos zal verlopen. Burgers hebben op dit moment weinig vertrouwen in de digitale dienstverlening. Zeker nu online criminaliteit en privacy kwesties steeds vaker in het nieuws zijn. Om deze reden zijn er gerichte acties nodig om het vertrouwen in de digitale overheidssystemen te versterken, aldus Brenninkmeijer.

Diensten
De overheid zal op korte termijn actie moeten ondernemen, aangezien het in 2017 het grootste deel van haar diensten digitaal wil aanbieden. Dat betekent niet alleen dat het Rijk over drie jaar digitaal moet zijn, ook alle waterschappen, provincies, gemeenten en overige overheidsinstanties moeten digitaliseren. Het gaat om het aanvragen van vergunningen, uitkeringen, maatschappelijke ondersteuning (WMO), het indienen van bezwaarschriften en nog veel meer.

Om dit mogelijk te maken moeten er elektronische burgerdossiers, patiëntendossiers en politiedossiers worden aangemaakt. De overheid staat voor een grote uitdaging, aangezien ambtenaren en burgers sceptisch zijn ten aanzien van de digitale ambitie van de overheid.

Ondanks de hevige weerstand, is het toch mogelijk dat de digitalisering van de overheid soepel verloopt. Een organisatieverandering kan goed verlopen, mits er rekening wordt gehouden met een aantal belangrijke zaken:

  • Een organisatieverandering brengt een cultuurverandering met zich mee. Medewerkers moeten zich op hun gemak voelen en thuis worden in de nieuwe situatie. Men moet een andere werkwijze en instelling krijgen. Dit kan alleen bereikt worden door actief te sturen op een nieuwe organisatiecultuur.
  • Het is noodzakelijk om een verandering stap voor stap te implementeren. Dat heeft de grootste kans van slagen. Een te snelle transitie kan namelijk rekenen op veel weerstand en problemen.
  • Communicatie is zeer belangrijk. Niet alleen naar de medewerkers toe, maar ook naar de eindgebruiker. In het geval van de overheid zal de burger continu op de hoogte gehouden moeten worden. Wanneer de communicatie niet zorgvuldig gebeurt, zal dit leiden tot een verdere afbreuk van de relatie tussen de burger en de overheid.
  • Het veranderingsproces moet inzichtelijk zijn. Waar zijn we nu, waar gaan we naartoe en hoe gaan we daar komen?  Zonder een duidelijke visie, structuur en aanpak is elke organisatieverandering gedoemd om te falen.

Er is nog veel werk aan de winkel voor de overheid, maar met de juiste aanpak is het mogelijk om het digitalisatie proces succesvol af te ronden. Het is belangrijk dat de overheid realiseert dat een organisatieverandering vraagt om een holistische aanpak, waarbij er rekening wordt gehouden met alle betrokken stakeholders.



Download PDF


Gerelateerde items

  • Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Elke twee weken een update over Het Nieuwe Werken in uw inbox?

    Meld u aan voor de nieuwsbrief

  • OHNW Congres

    ohnw klein

    Balans tussen mens en technologie
    Het Nieuwe Werken blijft ongekend populair. Maar wat is de keerzijde van alle technologie? Hoe gaat u daarmee om? Hoe zorgt u ervoor dat de techniek niet de voordelen van HNW ondergraaft? Dit congres laat zien hoe u de nadelen ondervangt en de voordelen benut.

    Met o.a. HNW-goeroe Henny van Egmond en innovator Kim Spinder.

    Bekijk hier het programma

  • Sponsored content

    KPN sponsored content3

    Verrijk je online werkplek

    Veel werkgevers bieden hun medewerkers tegenwoordig een online werkplek, waarmee ze gemakkelijk en veilig op hun tablet of smartphone kunnen werken. Maar benutten bedrijven wel alle mogelijkheden van de online werkplek? KPN werkplek-expert Harald den Houter vertelt je er meer over.

    Lees verder

     





  • HNW – kies voor ontwikkeling

    HNW – congres / training / masterclass

    Het HNW-congres was een groot succes met 250 HNW-professionals.
    Bekijk de presentaties

    Dieper ingaan op HNW?
    Volg de 5-daagse masterclass bij organisaties op locatie. Bekijk het programma
    Volg de training ‘Leidinggeven aan nieuwe vormen van werken’ Bekijk de training

  • App bepaalt welk type Nieuwe Werker u bent

    ohnw_app

    Hoe gaat u om met Het Nieuwe Werken? Is het eigenlijk wel geschikt voor u? Over Het Nieuwe Werken heeft samen met Qidos een app gelanceerd, waarmee u in drie snelle stappen kunt controleren hoe geschikt u bent voor Het Nieuwe Werken.

    Download de app in iTunes

    Download de app in Google play

  • Volg ons ook via Twitter en Linkedin

    Congres Over het Nieuwe Werken
    Tijdens de 8e editie van het congres Over Het Nieuwe Werken delen topsprekers van toonaangevende organisaties hun visie, kennis, de laatste ontwikkelingen en vooral ook hun ervaringen.
  • Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies.