Stelling

Flexibel werken heeft een grote impact op mijn privéleven

View en reageer
Leegkantoor
Een werkplek die werkt

Doe de werkplekchecker!

4b7cf95fdd0b7bd5b01f96884bcce057
Hoe geef je leiding…

... aan al die Nieuwe Werkers

2c253200259a6fbf240245cb79be0ff4
Gratis e-mailnieuwsbrief

Elke twee weken in uw inbox?

Partners
HomeDossiersCultuurverandering en managementMedewerker wil aan de slag met social media, maar mag niet

Cultuurverandering en management

socialmedia1

Medewerker wil aan de slag met social media, maar mag niet

Medewerkers willen wel, maar worden nog te weinig door hun werkgevers gestimuleerd om zich op te werpen als merkambassadeurs via hun persoonlijke socialmedia-kanalen. En dat is zonde, want juist medewerkers kunnen als ambassadeur een positieve bijdrage leveren aan de reputatie van een bedrijf.

Dat blijkt uit onderzoek van LEWIS onder ruim duizend kenniswerkers wereldwijd.

Employee advocacy

Het onderzoek laat een interessante tegenstelling zien. De helft van de onderzochte medewerkers geeft aan niet deel te nemen aan een employee advocacy-programma, dat als doel heeft om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Tegelijkertijd blijkt dat de meerderheid van de medewerkers bij deze bedrijven juist wel behoefte heeft aan een dergelijk programma (52%).

Freek Janssen, Head of Content EMEA bij LEWIS: “Bedrijven laten hier dus kansen liggen. De meerderheid van de ondervraagde medewerkers (60%) gelooft namelijk dat een motiveringsprogramma ervoor zorgt dat de betrokkenheid toeneemt. Ook is ruim de helft (52%) van de ondervraagden bereid content, zoals socialmedia-posts of blogs, te creëren voor hun werkgever als hen dat gevraagd wordt.”

Driekwart medewerkers wil social media inzetten voor werk

Het verbieden van social media is funest voor de betrokkenheid van medewerkers, en toch laat het onderzoek zien dat de helft van de medewerkers geen gebruik mag maken van een sociaal medium onder werktijd. “Socialmedia-gebruik toelaten onder werktijd zou de eerste stap zijn voor werkgevers, maar daarmee creëer je nog niet direct ambassadeurs”, zegt Janssen.

Toch is de stap naar het creëren van ware ambassadeurs minder groot dan op het eerste gezicht lijkt, want uit het onderzoek blijkt ook dat driekwart van de medewerkers (73%) bereid is om persoonlijke socialmedia-kanalen in te zetten voor werk. De belangrijkste redenen hiervoor zijn een gevoel van trots voor het bedrijf waarvoor ze werken (54%) en de behoefte om een ambassadeur te zijn voor de organisatie (37%).

Bedrijven slagen er niet in een gemeenschappelijke boodschap te creëren

Het derde punt wat merkambassadeurschap in de weg zit, is het feit dat zes op de tien medewerkers aparte socialmedia-accounts gebruikt voor persoonlijk en zakelijk gebruik. De belangrijkste reden hiervoor is dat zij van mening zijn dat hun persoonlijke overtuigingen afwijken van die van het bedrijf waarvoor ze werken. Freek Janssen: “Het ontwikkelen van gemeenschappelijke waarden en boodschappen kan helpen om dit probleem te voorkomen.”

Tot slot heeft LEWIS ook meteen een aantal praktische tips voor bedrijven die willen werken aan medewerkersbetrokkenheid. Zo is gekeken naar wat medewerkers zoal graag delen via social media. Nieuwsgerelateerde content is het meest populair (59%), gevolgd door video- en fotomateriaal (56%) en HR-updates (31%). Verder geeft zestig procent aan dat werkgevers hun fotografie moeten verbeteren en 46 procent beveelt meer gebruik van video’s aan. Ook het krijgen van een beloning (46%) of een socialmedia-training voor het bedrijf (41%) kan volgens LEWIS het ambassadeurschap een impuls geven.

Het volledige rapport kan hier worden gedownload.

 



Download PDF


Gerelateerde items

  • Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Elke twee weken een update over Het Nieuwe Werken in uw inbox?

    Meld u aan voor de nieuwsbrief

  • OHNW Congres

    ohnw klein

    Balans tussen mens en technologie
    Het Nieuwe Werken blijft ongekend populair. Maar wat is de keerzijde van alle technologie? Hoe gaat u daarmee om? Hoe zorgt u ervoor dat de techniek niet de voordelen van HNW ondergraaft? Dit congres laat zien hoe u de nadelen ondervangt en de voordelen benut.

    Met o.a. HNW-goeroe Henny van Egmond en innovator Kim Spinder.

    Bekijk hier het programma

  • Sponsored content

    KPN sponsored content3

    Verrijk je online werkplek

    Veel werkgevers bieden hun medewerkers tegenwoordig een online werkplek, waarmee ze gemakkelijk en veilig op hun tablet of smartphone kunnen werken. Maar benutten bedrijven wel alle mogelijkheden van de online werkplek? KPN werkplek-expert Harald den Houter vertelt je er meer over.

    Lees verder

     





  • HNW – kies voor ontwikkeling

    HNW – congres / training / masterclass

    Het HNW-congres was een groot succes met 250 HNW-professionals.
    Bekijk de presentaties

    Dieper ingaan op HNW?
    Volg de 5-daagse masterclass bij organisaties op locatie. Bekijk het programma
    Volg de training ‘Leidinggeven aan nieuwe vormen van werken’ Bekijk de training

  • App bepaalt welk type Nieuwe Werker u bent

    ohnw_app

    Hoe gaat u om met Het Nieuwe Werken? Is het eigenlijk wel geschikt voor u? Over Het Nieuwe Werken heeft samen met Qidos een app gelanceerd, waarmee u in drie snelle stappen kunt controleren hoe geschikt u bent voor Het Nieuwe Werken.

    Download de app in iTunes

    Download de app in Google play

  • Volg ons ook via Twitter en Linkedin

    Congres Over het Nieuwe Werken
    Tijdens de 8e editie van het congres Over Het Nieuwe Werken delen topsprekers van toonaangevende organisaties hun visie, kennis, de laatste ontwikkelingen en vooral ook hun ervaringen.
  • Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies.