Stelling

Werken in teams zorgt voor meer contact met collega's

View en reageer
Leegkantoor
Een werkplek die werkt

Doe de werkplekchecker!

4b7cf95fdd0b7bd5b01f96884bcce057
Hoe geef je leiding…

... aan al die Nieuwe Werkers

2c253200259a6fbf240245cb79be0ff4
Gratis e-mailnieuwsbrief

Elke twee weken in uw inbox?

Partners
HomeDossiersApps en gadgetsHR moet veel meer zelf social media gaan gebruiken

Achtergrond

socialmedia1

HR moet veel meer zelf social media gaan gebruiken

HR moet veel meer zelf gaan doen met social media, in plaats van aan de zijlijn toekijken. Vijf vragen over social media en de rol van HR. “HR moet de lead nemen, anders komen social media binnen de organisatie nooit van de grond.” 

HR gaat gelukkig steeds vaker aan de slag met social media. Maar de manier waarop is nog niet om over naar huis te schrijven. “HR laat veel kansen liggen”, zegt Diana Russo, HR-consultant en docent van de opleiding ‘Social media en de HR-praktijk’, in een interview op de site van PW De Gids.  Volgens Russo, mede-auteur van het boek HR & Social Media, moet HR veel meer zelf aan de slag met social media en niet alleen maar toekijken.

Maakt HR volgens u voldoende gebruik van social media?

“Het gaat in ieder geval een stuk beter dan een paar jaar geleden. Toen werden social media nog sporadisch ingezet en dan vooral op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. HR zag toen echt de toegevoegde waarde nog niet. Nu worden sociale media steeds meer gebruikt, ook intern. De opkomst van WhatsApp heeft wat dat betreft echt drempelverlagend gewerkt; groepsapps bijvoorbeeld worden steeds meer ingezet. Maar ook platformen als Instagram en Snapchat en interne media als Speak App, Yammer of Connections worden steeds populairder. Met al deze platformen breekt nu een nieuwe fase aan.”

Maar heeft HR wel voldoende kennis van al deze ontwikkelingen?

“Hoe het allemaal technisch werkt, dat hoeven HR-managers niet te weten. Wel is het handig als zij experimenteren met de toepassingen, zodat zij beter weten wat de werking en de impact ervan is. HR is wat dat betreft nu wel echt wakker geworden en ziet dat er een taak ligt om de organisatie te helpen bij de bijkomende gedragsveranderingen en te adviseren over de impact op de organisatie. Organisaties worden steeds platter en wendbaarder door social media. Het gaat om anders communiceren, anders samenwerken en anders organiseren met behulp van social media.”

En lukt dat? Waar schort het nog aan?

“HR is op zich minder bang om aan de slag te gaan met social media. Maar de manier van communiceren is nog een verbeterpunt. Het is geen eenrichtingsverkeer. Je moet als HR echt meedoen in het netwerk of de community en je niet achter het logo verschuilen. Ik vind dat HR dat nog te vaak doet, niet makkelijk benaderbaar is. Hoe dat komt? Ze vinden het gewoon niet prettig om persoonlijk aangesproken te worden, of ze voelen zich niet voldoende verbonden met de organisatie om als een van de vele ambassadeurs te fungeren. Ook hoor ik vaak dat het door tijdgebrek komt. Maar als je de toegevoegde waarde van social media ziet, dan maak je er tijd voor.”

Dus HR laat nog veel kansen liggen?

“Het gaat bij recruitment bijvoorbeeld nog vaak op de oude manier van post & pray: hopen dat de juiste kandidaten reageren. De kracht van social media zit juist in participatie en personaliseren en op dat vlak laat HR zeker kansen liggen. Maar dat geldt ook voor thema’s als interne communicatie, verandermanagement en leren & opleiden. HR zou ook door actief mee te doen, berichten te liken en comments te plaatsen meer kunnen laten zien aan de medewerkers hoe makkelijk en belangrijk het is om kennis te delen op het interne platform. Sowieso is actief meedoen dé tip die ik tijdens de workshop geef.”

Kunt u nog een tip verklappen?

“Elke organisatie moet vooraf duidelijk de vraag stellen: waarom gaan we met social media aan de slag? Waarom doen we dit? Welk vraagstuk gaan we hiermee oplossen? Dat is de hamvraag. En als die vraag niet beantwoord wordt, niet duidelijk is voor de medewerkers, dan gaat het echt niet werken.”



Download PDF


Gerelateerde items

  • Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Elke twee weken een update over Het Nieuwe Werken in uw inbox?

    Meld u aan voor de nieuwsbrief

  • OHNW Congres

    ohnw klein

    Op zoek naar de balans tussen mens en technologie.

    O.l.v. HNW-goeroe Henny van Egmond

    Bekijk hier het programma

  • Sponsored content

    KPN sponsored content3

    Verrijk je online werkplek

    Veel werkgevers bieden hun medewerkers tegenwoordig een online werkplek, waarmee ze gemakkelijk en veilig op hun tablet of smartphone kunnen werken. Maar benutten bedrijven wel alle mogelijkheden van de online werkplek? KPN werkplek-expert Harald den Houter vertelt je er meer over.

    Lees verder

     





  • HNW – kies voor ontwikkeling

    HNW – congres / training / masterclass

    Het HNW-congres was een groot succes met 250 HNW-professionals.
    Bekijk de presentaties

    Dieper ingaan op HNW?
    Volg de 5-daagse masterclass bij organisaties op locatie. Bekijk het programma
    Volg de training ‘Leidinggeven aan nieuwe vormen van werken’ Bekijk de training

  • App bepaalt welk type Nieuwe Werker u bent

    ohnw_app

    Hoe gaat u om met Het Nieuwe Werken? Is het eigenlijk wel geschikt voor u? Over Het Nieuwe Werken heeft samen met Qidos een app gelanceerd, waarmee u in drie snelle stappen kunt controleren hoe geschikt u bent voor Het Nieuwe Werken.

    Download de app in iTunes

    Download de app in Google play

  • Volg ons ook via Twitter en Linkedin

    Congres Over het Nieuwe Werken
    Tijdens de 8e editie van het congres Over Het Nieuwe Werken delen topsprekers van toonaangevende organisaties hun visie, kennis, de laatste ontwikkelingen en vooral ook hun ervaringen.
  • Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies.