Stelling

Ik zou toch stiekem het liefst wel een eigen bureau willen hebben

View en reageer
Leegkantoor
Een werkplek die werkt

Doe de werkplekchecker!

4b7cf95fdd0b7bd5b01f96884bcce057
Hoe geef je leiding…

... aan al die Nieuwe Werkers

2c253200259a6fbf240245cb79be0ff4
Gratis e-mailnieuwsbrief

Elke twee weken in uw inbox?

Partners
HomeDossiersApps en gadgetsGamification creëert meer betrokkenheid

Achtergrond

spelletjes

Gamification creëert meer betrokkenheid

Een van de meest opvallende trends van de laatste tien jaar was de opkomst van social business internetgiganten als Facebook, AirBnB en Uber. Het zijn zakenplatformen die gretig gebruikmaken van sociale en mobiele media, en er volop mee integreren. Hun groei bereiken ze veelal zonder traditionele marketingmiddelen. Hoe ze dat doen? Onderzoeker en gamification expert David Nieborg legt uit.

Volgens Nieborg is het belangrijkste kenmerk van business platformen, zoals AirBnB of Uber hun “meer-kantige” karakter: het brengt twee soorten stakeholders bij elkaar. Bijvoorbeeld taxichauffeurs en mensen die van A naar B moeten. Platformen kunnen zo snel groeien omdat ze profiteren van netwerk-effecten. Hoe meer mensen op zoek zijn naar een taxirit, hoe meer mensen taxichauffeur willen worden. Groeit de ene klantgroep, dan groeit de andere klantgroep ook. Dit betekent voor een platformeigenaar dat er steeds meer gebruikers zijn van een product of dienst. Maar hoe maak je mensen zo betrokken dat hun terugkeer op het platform vanzelfsprekend wordt?

Gamification om betrokkenheid te creëren

Volgens Nieborg is er een belangrijk onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Neem bijvoorbeeld de joggers. Zij zijn doorgaans intrinsiek gemotiveerd. Ze willen graag bewegen en gezonder leven. Maar beginnende hardlopers hebben die intrinsieke motivatie minder, omdat ze niet worden uitgedaagd om nog een keer te gaan lopen. Extrinsieke motivatie, door bijvoorbeeld een virtuele schouderklop als beloning, kan dan net dat extra zetje zijn om mensen weer mee te laten doen.

3 Pijlers van gamification

Nieborg legt aan de hand van wat hij de “drie pijlers van gamification” noemt uit hoe een running app gebruikers aan het platform verbindt en hoe deze app de betrokkenheid vergroot.

1} Reward: een beloning voor je inzet
Beloningen in de vorm van badges en uitgebreide statistieken over jouw prestatie maken het leuk om te gaan lopen.

2} Recruitment: nodig anderen uit en sport samen
Via social media kan je snel en gemakkelijk anderen uitnodigen. Hier zie je hoe netwerkeffecten op kunnen treden.

3} Retention: blijf terugkomen voor nieuwe uitdagingen en nieuwe beloningen
De app is ontwikkeld om mensen steeds een stap verder te laten komen. Iedere nieuwe overwinning geeft nieuwe beloningen.

Meer dan sport..

Volgens Nieborg is gamification in veel meer sectoren te gebruiken dan alleen in de sportsector. “Dit komt omdat de voorwaarden voor zinvolle gamification-strategieën, denk hierbij aan het gebruik van CRM en social analytics, apps en sociale media kanalen, steeds beter worden benut door bedrijven en overheden.” Gamification kan vervolgens een boost geven aan een digitale strategie, wervingscampagnes en conversiecampagnes door klanten op een duurzame manier betrokken te laten zijn.

Speels verleiden

Nieborg: “Elke sector heeft belang bij het ontwikkelen van een visie op klantbetrokkenheid. Niet voor niets zet de Nederlandse overheid in op gamification, maar ik heb ook mooie cases gezien in de financiële sector, HR, customer service, de gezondheidszorg en transport. De voorbeelden zijn talrijk en superinspirerend. Van een pensioenverzekeraar die haar klanten financieel bewuster maakt met een speelse website, tot een vrachtwagenfabrikant die tonnen bespaart door chauffeurs vele malen zuiniger te laten rijden met een competitieve rij-zuinig-app”.

Spelenderwijs duurzaam inzetbaar

Games, gamification en “gameful design” vormen een startpunt om na te denken over het vergroten van betrokkenheid bij werken, werven en selecteren. Kunnen medewerkers ook spelenderwijs verder komen met duurzame inzetbaarheid? David Nieborg is ervan overtuigd.

Congres

Hij laat het u zien tijdens het congres Over Duurzame Inzetbaarheid op 15 juni aanstaande. Aan de hand van populaire games en startups in het HR domein biedt zijn lezing ‘Games en gamification’ een introductie in de wereld van games en gamification. Nieborg geeft u ook concrete tips, do’s en don’ts, waar u direct mee aan de slag kan. Lees het volledige programma en bekijk de inschrijfmogelijkheden.

Bron: Over Duurzame Inzetbaarheid



Download PDF


Gerelateerde items

  • Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Elke twee weken een update over Het Nieuwe Werken in uw inbox?

    Meld u aan voor de nieuwsbrief

  • Terugblik OHNW Congres

    vmn-ohnw2016-100x100

    8 december vond het congres over het nieuwe werken plaatsen. Met ruim 250 bezoekers was het een groot succes.
    Bekijk verslag en foto’s
    Bekijk de presentaties

  • Sponsored content

    KPN sponsored content3

    Verrijk je online werkplek

    Veel werkgevers bieden hun medewerkers tegenwoordig een online werkplek, waarmee ze gemakkelijk en veilig op hun tablet of smartphone kunnen werken. Maar benutten bedrijven wel alle mogelijkheden van de online werkplek? KPN werkplek-expert Harald den Houter vertelt je er meer over.

    Lees verder

     

  • HNW – kies voor ontwikkeling

    HNW – congres / training / masterclass

    Het HNW-congres was een groot succes met 250 HNW-professionals.
    Bekijk de presentaties

    Dieper ingaan op HNW?
    Volg de 5-daagse masterclass bij organisaties op locatie. Bekijk het programma
    Volg de training ‘Leidinggeven aan nieuwe vormen van werken’ Bekijk de training

  • App bepaalt welk type Nieuwe Werker u bent

    ohnw_app

    Hoe gaat u om met Het Nieuwe Werken? Is het eigenlijk wel geschikt voor u? Over Het Nieuwe Werken heeft samen met Qidos een app gelanceerd, waarmee u in drie snelle stappen kunt controleren hoe geschikt u bent voor Het Nieuwe Werken.

    Download de app in iTunes

    Download de app in Google play



  • Volg ons ook via Twitter en Linkedin

    Congres Over het Nieuwe Werken
    Tijdens de 8e editie van het congres Over Het Nieuwe Werken delen topsprekers van toonaangevende organisaties hun visie, kennis, de laatste ontwikkelingen en vooral ook hun ervaringen.
  • Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies.