Stelling

Ik werk geregeld op openbare plekken op de gratis wifi

View en reageer
Leegkantoor
Een werkplek die werkt

Doe de werkplekchecker!

4b7cf95fdd0b7bd5b01f96884bcce057
Hoe geef je leiding…

... aan al die Nieuwe Werkers

2c253200259a6fbf240245cb79be0ff4
Gratis e-mailnieuwsbrief

Elke twee weken in uw inbox?

Partners
HomeAchtergrond8 Tips voor goede feedback bij zelfsturing

Achtergrond

Bazige_manager (1)

8 Tips voor goede feedback bij zelfsturing

Hoe graag werknemers ook zelfstandig werken, autonoom zijn en eigen initiatieven ontplooien, toch horen ze graag van hun leidinggevende of ze het goed doen. En wat beter kan. Maar opbouwende kritiek valt niet altijd even goed. Over Duurzame Inzetbaarheid zette 8 Tips voor goede feedback op een rijtje, die we hier graag met u delen.

1. Het is nodig.
Veel leidinggevenden vinden het lastig om feedback te geven. Ze zijn bang om de relatie met deze medewerker te schaden. Hoe zal hij of zij reageren op een lijst(je) met zaken die beter kunnen, en misschien ook wel beter moeten binnen afzienbare tijd? Zelfs als je het constructief brengt, blijft die angst toch altijd ‘boven het gesprek’ hangen. Dan maar focussen op wat wel goed gaat? Nee, stelt Maier. Hij haalt onderzoek van Gallup aan waaruit blijkt dat vooral jongere werknemers liever constructieve feedback krijgen dan positieve. Zelfs als je het goed doet, wil je weten wat er binnenkort nog beter kan. Vindt 92 procent van de deelnemers aan dat onderzoek.

2. Let op de persoonlijkheid.
Maar niet iedereen vindt het prettig om direct te horen wat er goed gaat aan zijn werk en wat beter kan. Zeker niet als collega’s en mogelijk andere leidinggevenden daarbij aanwezig zijn. Het kan overkomen als een soort berisping. Er zijn mensen die gelijk het gesprek aan willen gaan, maar anderen willen er even over nadenken. Ze komen dan wat later met meestal goed afgewogen argumenten voor en tegen.

3. Kijk vooruit, niet achterom.
Constructieve feedback werkt beter dan verwijten. Dat geldt voor iedereen. Maar constructief (en positief) blijven is niet altijd even makkelijk, zeker niet als de leidinggevende meer had verwacht van deze medewerker. Toch lukt het bijna altijd om constructief over te komen door te focussen op de toekomst. Zeg dus niet (meer): ‘dat en dat ging fout’, maar zeg ‘als we dit erbij doen, of anders doen, denk ik dat het beter zou kunnen gaan.’ Of leg de vraag ‘Hoe denk jij dat het anders / beter kan?’ bij de medewerker neer. Het laat zien dat fouten maken hier mag, en zelfs moet, als beste manier om verder te komen. Deze organisatie heeft een leercultuur.

 4. Versterk de motivatie.
Mensen die zich elke werkdag kunnen richten op hun sterke kanten, en weten dat ze hier goed in zijn omdat ze dat recent hebben laten zien, zijn zesmaal zo betrokken bij hun werk (zeg maar bevlogen), driemaal zo tevreden met hun leven, 8 procent productiever en de kans dat ze opzeggen is 15 procent kleiner. Managers hoeven er alleen nog maar voor te zorgen dat ze nog beter worden in wat ze al goed doen…

5. Pas op met plotselinge koerswijzigingen.
Niemand houdt van veranderingen, en we hebben een nog grotere hekel aan plotselinge veranderingen. Toch moeten bedrijven steeds vaker op korte termijn hun koers aanpassen, bijvoorbeeld omdat markten, klanten en overheden ze weinig andere keus laten. Maier beschrijft de demotiverende werking die zo’n plotselinge gebeurtenis had bij een techbedrijf. Zijn tip: moet u een project plotseling afblazen, probeer dan om iets van de resultaten ergens anders in of bij te gebruiken. Mensen zien graag dat hun werk ‘ergens’ goed voor is geweest.

6. Doe niet zo benauwd.
Wie verder wil komen, zal iets moeten durven. Bij stilstand is er zeker geen ontwikkeling. Dus constateren dat alles goed gaat helpt het bedrijf, noch de medewerker. Deze tegeltjeswijsheden betekenen dat de organisatie niet alleen ruimte moet geven voor creativiteit, maar het ook zal moeten aanmoedigen. Bijvoorbeeld door nieuwe ideeën en ‘gefröbel’ niet direct af te kappen. Google geeft zijn mensen hier 20 procent van hun tijd voor, en het legt de onderneming bepaald geen windeieren.

7. Just do it.
Je kunt eindeloos praten over zwemmen, parachutespringen of motorrijden, de enige manier om te ontdekken of het wat voor je is: doe het gewoon. Begin ermee, en je ontdekt zelf al snel wat de volgende keer anders moet of beter kan. Later in dat proces kan er een ervaren instructeur bij komen om de prestaties naar een hoger niveau te brengen. Maar eerst moet je ontdekken of het wat voor je is, en dat kan op maar één manier.

8. Geef ons aandacht.
De traditionele gesprekscyclus ligt zwaar onder vuur. Altijd die gesprekken over wat goed gaat en beter kan, vooral jongeren worden er moe van. HR weet dat al langer, en is gekomen met kortere cycli, vaker tussentijds praten over hoe en wat en op tijd bijstellen. Tim Sackett wijst ook dat resoluut van de hand. Medewerkers, en dan vooral de jongere, willen niet ‘meer of vaker feedback’.

Ze willen meer aandacht. Maar niet zomaar aandacht. Ze willen persoonlijke en professionele aandacht. Ze willen oprechte belangstelling voor mij als persoon, maar ook professionele aandacht voor de zaken in mijn werk die beter of anders kunnen. Gelet op de persoon, de functie en de prestatie. Waarbij geldt dat managers sommigen kort op de huid moeten zitten, en anderen meer ruimte moeten hebben om uit zichzelf bij te draaien. En die aandacht moet blijvend zijn. Als u tenminste wilt dat de talenten langer bij u blijven…



Download PDF


Reageer op dit artikel

Gerelateerde items

  • Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Het laatste nieuws over Het Nieuwe Werken

    Elke twee weken een update over Het Nieuwe Werken in uw inbox?

    Meld u aan voor de nieuwsbrief

  • Terugblik OHNW Congres

    vmn-ohnw2016-100x100

    8 december vond het congres over het nieuwe werken plaatsen. Met ruim 250 bezoekers was het een groot succes.
    Bekijk verslag en foto’s
    Bekijk de presentaties

  • Sponsored content

    KPN sponsored content3

    Verrijk je online werkplek

    Veel werkgevers bieden hun medewerkers tegenwoordig een online werkplek, waarmee ze gemakkelijk en veilig op hun tablet of smartphone kunnen werken. Maar benutten bedrijven wel alle mogelijkheden van de online werkplek? KPN werkplek-expert Harald den Houter vertelt je er meer over.

    Lees verder

     

  • HNW – kies voor ontwikkeling

    HNW – congres / training / masterclass

    Het HNW-congres was een groot succes met 250 HNW-professionals.
    Bekijk de presentaties

    Dieper ingaan op HNW?
    Volg de 5-daagse masterclass bij organisaties op locatie. Bekijk het programma
    Volg de training ‘Leidinggeven aan nieuwe vormen van werken’ Bekijk de training

  • App bepaalt welk type Nieuwe Werker u bent

    ohnw_app

    Hoe gaat u om met Het Nieuwe Werken? Is het eigenlijk wel geschikt voor u? Over Het Nieuwe Werken heeft samen met Qidos een app gelanceerd, waarmee u in drie snelle stappen kunt controleren hoe geschikt u bent voor Het Nieuwe Werken.

    Download de app in iTunes

    Download de app in Google play



  • Volg ons ook via Twitter en Linkedin

    Congres Over het Nieuwe Werken
    Tijdens de 8e editie van het congres Over Het Nieuwe Werken delen topsprekers van toonaangevende organisaties hun visie, kennis, de laatste ontwikkelingen en vooral ook hun ervaringen.
  • Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies.